Jak dokonać rozliczenia w przypadku niesprawności technicznej wodomierza?

Na wniosek zarządcy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek sprawdzić prawidłowość działania wodomierza głównego, jeśli ten okaże się niesprawny technicznie. Jeśli wodomierz rzeczywiście okaże się wadliwy jest to bezpłatne, ale w przypadku, gdy kontrola nie potwierdzi zgłoszonych zastrzeżeń, zarządca pokrywa jej koszty.


Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. 2001 Nr 72 poz 747) prawa i obowiązki stron, tj. przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego i odbiorcy usług (spółdzielni, wspólnoty, właściciela budynku) określają:

  • zatwierdzony przez radę gminy regulamin doprowadzania wody i odprowadzania ścieków,
  • zatwierdzoną przez radę gminy taryfę za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz U.2006 nr 123 poz. 858)
  • podpisywane indywidualnie przez strony (przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne i odbiorcę) umowy o świadczenie usług wodociągowo-kanalizacyjnych.

Zgodnie z ustawą, do rozliczeń ilości wody dostarczonej do nieruchomości obie strony przyjmują wskazania wodomierza głównego.
W przypadku budynków wielolokalowych zarządca lub właściciel budynku rozlicza się przedsiębiorstwem wodociągowym na podstawie wskazań wodomierza głównego, a z lokatorami na podstawie wskazań wodomierzy mieszkaniowych.

Jak każde urządzenie wodomierz główny lub któryś z wodomierzy mieszkaniowych może okazać się niesprawny technicznie.
Na wniosek zarządcy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek sprawdzić prawidłowość działania wodomierza głównego. Jeśli wodomierz rzeczywiście okaże się wadliwy jest to bezpłatne, ale w przypadku, gdy kontrola nie potwierdzi zgłoszonych zastrzeżeń, zarządca pokrywa jej koszty.

W razie stwierdzenia nieprawidłowego działania wodomierza głównego ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności działania wodomierza, a gdy nie jest to możliwe, to na podstawie średniego zużycia wody w porównywalnym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy nieprawidłowego działania wodomierza.

Lokator, który podejrzewa niesprawność techniczną wodomierza mieszkaniowego powinien zgłosić to zarządcy. Jeśli ekspertyza potwierdzi awarię, wskazania wodomierza oczywiście nie mogą stanowić podstawy rozliczenia. Lokator może równie dobrze nie zorientować się, że ma niesprawny wodomierz, wówczas usterka zostanie wykryta dopiero podczas najbliższego odczytu.

Sytuacja nieprawności wodomierza musi być przewidziana w regulaminie spółdzielni/wspólnoty. Zarządcy rozliczają wówczas wodę różnymi sposobami, np.:

  • podstawę do rozliczenia zużycia wody za okres między ostatnim odczytem wskazań, a wymianą licznika na nowy, stanowi średnie zużycie z dwóch poprzednich okresów rozliczeniowych, z pominięciem okresu kończącego się takim samym stanem jak wskazuje uszkodzony wodomierz.
  • Podstawę do rozliczenia stanowi średnie zużycie wody w okresie sześciu miesięcy poprzedzających stwierdzenie niesprawności wodomierza, a gdy jest to niemożliwe lub utrudnione – zużycie wody w pierwszym okresie odczytowym po wymianie wodomierza.  

W przypadku, gdy uszkodzenie wodomierza nastąpiło z winy lokatora, lokal rozlicza się zwykle ryczałtowo jako nieopomiarowany, a dodatkowo lokator ponosi koszty naprawy, legalizacji i montażu wodomierza lub wymiany na nowy.

 

fot. fotolia.pl

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Dziękuję, rozumiem

Newsletter BMETERS

Aktualności, promocje, szkolenia i wydarzenia. Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj przydatne informacje z ostatniej chwili.
Podanie adresu e-mail oznacza
akceptację Regulaminu.

Dziękujemy! Twój adres e-mail został dodany do naszej bazy.