Jak rozliczyć ciepło w sytuacji, gdy ciepłomierz uległ awarii - poradnik dla administratorów

Czasami zdarza się, że ciepłomierz nie nalicza prawidłowo. Przyczyną błędnych pomiarów mogą być: zatrzymanie przetwornika przepływu z powodu nagromadzenia się zanieczyszczeń, uszkodzenie mechaniczne, nieprawidłowy montaż, czy nieprawidłowy dobór urządzenia.


Co powinien w takiej sytuacji zrobić administrator? W pierwszej kolejności sięgnąć do obowiązującego wewnętrznego regulaminu rozliczeń kosztów. Powinny znajdować się w nim zapisy, jak rozliczać zużycie ciepła nie tylko w przypadkach standardowych, ale też w sytuacjach  szczególnych m.in. takich, jak uszkodzenie urządzenia zaistniałe z winy lub bez winy lokatora. Rozwiązania te powinny być opracowane w zgodności z wewnętrznymi przepisami administracji budynku (statut spółdzielni mieszkaniowej, uchwały wspólnoty itp.) oraz z systemem oferowanym przez firmę, z którą została zawarta umowa o zainstalowanie i obsługę rozliczeniową ciepłomierzy.

Jeśli administrator jest na etapie tworzenia regulaminu, powinien koniecznie wprowadzić do niego odpowiedni zapis – będzie to rozwiązanie na przyszłość.

Gdy jednak w regulaminie nie ma zapisów regulujących rozliczanie w przypadkach niesprawności ciepłomierza, zarządca ma trzy możliwości:

1. Zastosować się do zapisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (załączone) – Dz.U. 2006 nr 193 poz. 1423 – §37. Stanowi ono, że w przypadku uszkodzenia lub stwierdzenia nieprawidłowych wskazań, ilość ciepła dostarczanego w okresie braku prawidłowego pomiaru oblicza się według wzoru z §37 tego rozporządzenia. Uproszczony wzór poniżej (sytuacja, gdy ciepło dostarczone jest tylko w celu ogrzewania, nie podgrzania cwu):

gdzie:

  • Qb – ilość ciepła dostarczonego w okresie braku prawidłowego pomiaru [GJ]
  • Qprzed uszkodzeniem – ilość ciepła dostarczonego na ogrzewanie w miesięcznym okresie rozliczeniowym przed uszkodzeniem układu pomiarowo-rozliczeniowego [GJ]
  • tnorm_pomieszczeń – normatywna temperatura ogrzewania pomieszczeń [°C]
  • tśr_zewnętrzna – średnia temperatura zewnętrzna w okresie braku prawidłowego pomiaru [°C]
  • tśr_zewnętrzna_miesiąc_przed – średnia temperatura zewnętrzna w miesięcznym okresie rozliczeniowym przed uszkodzeniem układu pomiarowo-rozliczeniowego [°C]
  • h_ilość_dni_braku – liczba dni w okresie braku prawidłowego pomiaru
  • h_ilość_dni_prawidł – liczba dni przed uszkodzeniem odpowiadająca wartościom temperatury zewnętrznej i ciepła przed uszkodzeniem

2. Rozliczyć zużycie na podstawie ryczałtu proporcjonalnie do powierzchni lub kubatury lokali,

3. Rozliczyć zużycie proporcjonalnie do zliczonego przez ciepłomierze przepływu całkowitego czynnika grzejnego w okresie nieprawidłowej pracy. Wielkość kosztów ciepła dostarczonego do każdego lokalu będzie więc zależna od ilości czynnika grzejnego zliczonego na wejściu każdego lokalu z założeniem takich samych różnic temperatur zasilania i powrotu na wszystkich ciepłomierzach.

Koniecznie jednak zaznaczyć trzeba, że metody opisane w puntach 2 i 3 wymagają zgody wszystkich zainteresowanych stron – zarówno zarządcy jak i lokatora.

 

Agencja foto: SHUTTERSTOCK

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Dziękuję, rozumiem

Newsletter BMETERS

Aktualności, promocje, szkolenia i wydarzenia. Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj przydatne informacje z ostatniej chwili.
Podanie adresu e-mail oznacza
akceptację Regulaminu.

Dziękujemy! Twój adres e-mail został dodany do naszej bazy.