Jak rozliczyć ciepło w sytuacji, gdy ciepłomierz uległ awarii - poradnik dla administratorów
Czasami zdarza się, że ciepłomierz nie nalicza prawidłowo. Przyczyną błędnych pomiarów mogą być: zatrzymanie przetwornika przepływu z powodu nagromadzenia się zanieczyszczeń, uszkodzenie mechaniczne, nieprawidłowy montaż, czy nieprawidłowy dobór urządzenia.
Co powinien w takiej sytuacji zrobić administrator? W pierwszej kolejności sięgnąć do obowiązującego wewnętrznego regulaminu rozliczeń kosztów. Powinny znajdować się w nim zapisy, jak rozliczać zużycie ciepła nie tylko w przypadkach standardowych, ale też w sytuacjach szczególnych m.in. takich, jak uszkodzenie urządzenia zaistniałe z winy lub bez winy lokatora. Rozwiązania te powinny być opracowane w zgodności z wewnętrznymi przepisami administracji budynku (statut spółdzielni mieszkaniowej, uchwały wspólnoty itp.) oraz z systemem oferowanym przez firmę, z którą została zawarta umowa o zainstalowanie i obsługę rozliczeniową ciepłomierzy.
Jeśli administrator jest na etapie tworzenia regulaminu, powinien koniecznie wprowadzić do niego odpowiedni zapis – będzie to rozwiązanie na przyszłość.
Gdy jednak w regulaminie nie ma zapisów regulujących rozliczanie w przypadkach niesprawności ciepłomierza, zarządca ma trzy możliwości:
1. Zastosować się do zapisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (załączone) – Dz.U. 2006 nr 193 poz. 1423 – §37. Stanowi ono, że w przypadku uszkodzenia lub stwierdzenia nieprawidłowych wskazań, ilość ciepła dostarczanego w okresie braku prawidłowego pomiaru oblicza się według wzoru z §37 tego rozporządzenia. Uproszczony wzór poniżej (sytuacja, gdy ciepło dostarczone jest tylko w celu ogrzewania, nie podgrzania cwu):
gdzie:
- Qb – ilość ciepła dostarczonego w okresie braku prawidłowego pomiaru [GJ]
- Qprzed uszkodzeniem – ilość ciepła dostarczonego na ogrzewanie w miesięcznym okresie rozliczeniowym przed uszkodzeniem układu pomiarowo-rozliczeniowego [GJ]
- tnorm_pomieszczeń – normatywna temperatura ogrzewania pomieszczeń [°C]
- tśr_zewnętrzna – średnia temperatura zewnętrzna w okresie braku prawidłowego pomiaru [°C]
- tśr_zewnętrzna_miesiąc_przed – średnia temperatura zewnętrzna w miesięcznym okresie rozliczeniowym przed uszkodzeniem układu pomiarowo-rozliczeniowego [°C]
- h_ilość_dni_braku – liczba dni w okresie braku prawidłowego pomiaru
- h_ilość_dni_prawidł – liczba dni przed uszkodzeniem odpowiadająca wartościom temperatury zewnętrznej i ciepła przed uszkodzeniem
2. Rozliczyć zużycie na podstawie ryczałtu proporcjonalnie do powierzchni lub kubatury lokali,
3. Rozliczyć zużycie proporcjonalnie do zliczonego przez ciepłomierze przepływu całkowitego czynnika grzejnego w okresie nieprawidłowej pracy. Wielkość kosztów ciepła dostarczonego do każdego lokalu będzie więc zależna od ilości czynnika grzejnego zliczonego na wejściu każdego lokalu z założeniem takich samych różnic temperatur zasilania i powrotu na wszystkich ciepłomierzach.
Koniecznie jednak zaznaczyć trzeba, że metody opisane w puntach 2 i 3 wymagają zgody wszystkich zainteresowanych stron – zarówno zarządcy jak i lokatora.
Agencja foto: SHUTTERSTOCK